SKF csapágyak beszerelése hidegen
A csapágyak beszerelésére két mód létezik, hidegen illetve melegen történő beszerelés. Ebben a cikkben a hidegen történő csapágy beszerelést fogjuk részletezni.
Hideg felszereléshez több módszer közül választhat:
- mechanikus módszerek
- az SKF Drive-up módszer
- az olajbefecskendezéses módszer
- a Sensormount módszer
A mechanikus módszerek rendszerint hengeres vagy kúpos furattal rendelkező kis méretű csapágyak tengelyre való feltolására vagy házba való beütésére szolgálnak. A másik három módszer kizárólag kúpos furattal rendelkező csapágyak, kúpos tengelyülékre történő szerelésére szolgálnak.
VIGYÁZAT! A csapágyat beszereléskor semmi esetre se üsse közvetlenül kemény tárggyal (pl. acélkalapáccsal vagy vésővel), valamint ügyeljen
arra, hogy a szerelési erőt soha ne vigyük át a gördülőelemeken keresztül.
Mechanikus módszerek
Hengeres furattal rendelkező csapágyak
A kis méretű csapágyakat megfelelő szerelő szerszámmal, például a csapágy felütő készlettel (14.a. ábra) kell beszerelni.
Ha a tengely külső (14.b. és 14.c. ábra) vagy belső menettel (14.d. ábra) rendelkezik, akkor a menetek segíthetnek a csapágyak tengelyre történő felszerelésében.
Ha a csapágyat egyszerre a kell a tengely és a ház furatába nyomni, akkor a szerelési erőt mindkét gyűrűre egyenletesen elosztva kell kifejteni (15. ábra).
Sok csapágy beszereléséhez mechanikus vagy hidraulikus pumpa is használható. A pumpa használata esetén a nyomófej és a beszerelendő csapágygyűrű közé tegyen megfelelő hüvelyt (16. ábra).
Gördülőcsapágyak beszerelése
Kúpos furattal rendelkező csapágyak
A kis és közepes méretű csapágyakat kúpos tengelyre, szerelőhüvellyel vagy inkább rögzítőanyával lehet felszerelni. Szorítóhüvely esetén a rögzítőanya használható. Az anyát körmös vagy ráverő körmöskulccsal lehet megszorítani (17. ábra), és ugyancsak ezzel a szerszámmal lehet a csapágyat felhúzni a kúpos ülékre. Kis méretű lehúzóhüvelyek a csapágy furatába szerelő szerszámmal vagy végfedéllel tolhatók be.
A d>=50 mm furatátmérőjű csapágyak az SKF Drive-up módszerrel egyszerűen és megbízhatóan beszerelhetők ( Az SKF Drive-up módszer).
Az SKF Drive-up módszert és az olajnyomásos módszert kombinálva a közepes és nagyméretű csapágyak is beszerelhetők
Az olajnyomásos és a Sensormount módszer kombinálása tovább egyszerűsíti a nagyméretű csapágyak beszerelését
A kúpos furattal rendelkező csapágyakat szilárd illesztéssel kell beszerelni. Az illesztés mértékét rendszerint a következő módszerek egyikével lehet meghatározni:
- a hézag csökkenés mértéke a külső gyűrű
- megfrogatásával ellenőrizhető
- hézagmérővel mérve a hézag csökkenését
- megmérve a rögzítőanya meghúzási szögét
- megmérve a feltolási úthosszt
- megmérve a belső gyűrű tágulását
MEGJEGYZÉS: A hézagcsökkentésre, a rögzítőanya meghúzási szögére, a tengelyirányú feltolásra, ill. a belső gyűrű tágulására megadott ajánlott értékek alkalmazása megakadályozza a belső gyűrű megcsúszását normál üzemi körülmények között, de nem biztosítja az üzemelés során a megfelelő radiális belső hézagot. A csapágy radiális belső hézag osztályának megválasztásakor gondosan mérlegelni kell a csapágyház illesztéséből, valamint a belső és külső gyűrű hőmérsékleti különbségéből eredő hatásokat. További információért forduljon az SKF alkalmazástechnikai szolgálatához.
A hézag csökkenés mértéke a külső gyűrű megforgatásával ellenőrizhető
Normál radiális hézaggal rendelkező beálló golyóscsapágyak beszerelésekor, a hézagot általában elég a feltolási úthossz során a külső gyűrű megforgatásával ellenőrizni (18. ábra). A megfelelő hézagcsökkenést akkor érhetik el, ha a külső gyűrű könnyedén forog, de megforgatásakor némi ellenállás tapasztalható. Ekkor a csapágy a megfelelő szilárd illetsztéssel rendelkezik.
Hézagmérővel mérve a hézag csökkenését
A hézagmérő használata az egyik lehetséges módja annak, hogy a közepes és nagyméretű csapágyak beszerelése előtt, közben és után megmérjük a radiális hézagot.
Megmérve a rögzítőanya meghúzási szögét (a)
Az SKF ezt a módszert (19. ábra) kúpos furattal rendelkező kis és közepes méretű csapágyak beszerelésére ajánlja, legfeljebb kb. 120 mm-es furatátmérőig.
A végső meghúzási eljárás megkezdése előtt helyezze fel a csapágyat a kúpra úgy, stabilan álljon. Azzal, hogy a tengelyanyát az ajánlott (a) szög értékével meghúzzuk, a csapágyat a megfelelő feltolási úthosszal toljuk fel a kúpra.
Megmérve a feltolási úthosszt
Kúpos üléken a feltolási úthossz folyamatos mérésével könnyen beállíthatjuk a kívánt illesztést. Ennek egyik módja az, hogy egyszerűen megméri
radiális hézagot. (20. ábra). Ez a módszer nem túl pontos, mivel a kiinduló helyzetet nem egyszerű meghatározni.
A leghatékonyabb módszer az SKF Drive-up módszer, amellyel egyszerűen, gyorsan és nagyon megbízhatóan kivitelezhető a megfelelő szerelés, és így a beállítható a kívánt illesztés.
Megmérve a belső gyűrű tágulását
Azzal, hogy megmérjük a belső gyűrű tágulását, amikor a csapágyat a kúpos ülékre szereljük, a nagyméretű csapágyak szerelését is könnyedén
elvégezhetjük. Erre a Sensormount módszer alkalmazható, amely a csapágy belső gyűrűjébe épített érzékelőt és az erre a célra szolgáló kézi
mérőműszert alkalmaz.
Az SKF Drive-up módszer
Az SKF Drive-up módszert közepes és nagyméretű csapágyak szerelésére ajánlott. Ez a módszer egy kétlépéses szerelési eljáráson alapul, melyhez mérőórával felszerelt hidraulikus anyát használ.
Első lépés: meghatározott kiinduló helyzetet kell elérni úgy, hogy a hidraulikus anyára egy előre meghatározott nyomásértéket gyakorolunk.
Második lépés: növelve a hidraulikus anyára gyakorolt nyomást, a belső csapágygyűrűt feljebb tolja a kúpos üléken. A feltolási úthosszt a mérőórával mérheti, amíg az elmozdulás mértéke el nem éri az előre meghatározott értéket.
Az SKF Drive-up módszerhez a következő szerszámokra
van szükség (1. táblázat és 21. ábra):
· egy SKF HMV ..E vagy HMVC ..E hidraulikus anyára (a)
· egy megfelelő méretű hidraulikus pumpára (b)
· egy, a az üzemi körülményeknek megfelelő nyomásrmérő órára (c)
· egy megfelelő pontosságú mérőórára (d)
Az SKF Drive-up módszer lépései
1., A művelet megkezdése előtt gondosan tanulmányozza át a 46. oldalon kezdődő, Beszerelési előkészületek című szakaszban megfogalmazott útmutatásokat, és lehetőség szerint alkalmazza őket.
2., Győződjön meg, hogy a szerelés során egy vagy két elmozduló felület van-e (22. ábra):
- egy felület: 1., 2. és 3. eset
- két felület: 4. és 5. eset
3., Ellenőrizze, hogy a csapágyfurat átmérője és a hidraulikus anya belső átmérője megegyezik-e (22. ábra: 1., 3. és 4. eset). Ha azonos, akkor a kiinduló helyzet eléréséhez szükséges olajnyomást az alábbi mellékletek tartalmazzák:
– beálló golyóscsapágyak esetén a H-1 függelék (kézikönyv 406. oldal)
– Beálló görgőscsapágyak csapágyak esetén a H-2 függelék (kézikönyv 407. oldal)
– CARB toroidgörgős csapágyak esetén a H-3 függelék (kézikönyv 412. oldal)
Ha nem egyforma a csapágy furatának átmérője és a hidraulikus anya belső átmérője (22. ábra: 2. és 5. eset), akkor módosítani kell a kiinduló helyzet eléréséhez szükséges olajnyomást, hiszen a táblázatban feltüntetettnél kisebb hidraulikus anyát használ az adott csapágyazásnál. Ilyenkor a szükséges olajnyomás a következő képlettel számítható ki:
Preq = (Aref/Areq)* Pref
ahol
Preq = a ténylegesen használt hidraulikus anya esetén szükséges olajnyomás [MPa]
Pref = az előírt referencia hidraulikus anya használata esetén szükséges olajnyomás [MPa]
Areq = a ténylegesen használt hidraulikus anya dugattyúfelülete [mm2]
Aref = az előírt referencia hidraulikus anya dugattyúfelülete [mm2]
A Pref, Areq és Aref megfelelő értékei a fent említett függelékekben találhatók.
4., Vékonyan olajozza be híg olajjal a csúszófelületeket, és helyezze a csapágyat a kúpra.
5., Csavarja rá a hidraulikus anyát a tengely vagy a hüvely menetére úgy, hogy a dugattyú felülete felfeküdjön a csapágyra vagy a lehúzóhüvelyre (23. ábra).
MEGJEGYZÉS: Az egyes csapágyjelöléseknek megfelelő részletes szerelési utasítások a www.skf.com/mount honlapon találhatók.
6., Csatlakoztassa egymáshoz a hidraulikus pumpát és a hidraulikus anyát. Tolja fel a csapágyat kiinduló pozícióba úgy, hogy addig pumpálja az olajat a hidraulikus anyába, amíg el nem éri az előírt nyomásértéket. Ne engedje lecsökkenni a nyomást (24. ábra).
MEGJEGYZÉS: Ha a csapágyat az olajnyomásos módszerrel kombinálva szereli be, akkor a kiindulási pozíció elérése előtt ne fecskendezzen olajat az érintkező felületek közé.
7., Csatlakoztassa a mérőórát a hidraulikus anyához. Állítsa be a mérőórán a szükséges tengelyirányú feltolási értéket. Pumpáljon olajat a hidraulikus anyába addig, amíg a csapágyat fel nem tolja a megfelelő pozícióba és a mérőóra nullát nem mutat (25. ábra).
MEGJEGYZÉS: Ha olajnyomásos módszert használ, nyissa ki a a hidraulikus pumpák (tengelynél vagy hüvelynél használva) olajleeresztő csapját, és hagyja, hogy az olaj mintegy 20 percen át leürüljön.
8., Amikor befejeződött a szerelés, az olajnyomás megszüntetéséhez nyissa ki a hidraulikus pumpa olajleeresztő csapját.
9., Az olaj leürítéséhez tolja vissza a hidraulikus anya dugattyúját az eredeti helyzetébe. Ehhez csavarja fel az anyát a tengely vagy hüvely menetes részére (26. ábra).
10., Válassza le a hidraulikus pumpát, és távolítsa el az anyát a tengelyről, illetve a hüvelyről. A csapágy nem fog meglazulni.
11., Rögzítse a csapágyat a tengelyüléken vagy a hüvelyen, például a megfelelő rögzítőeszköz segítségével (27. ábra).
Az olajnyomásos szerelési módszer
Az olajnyomásos módszerrel (28. ábra) jelentős erőfeszítést takaríthat meg kúpos furattal rendelkező csapágyak szerelésekor. Ezzel a módszerrel nagy nyomással olajat fecskendez be a csapágy furata és tengelyüléke közé, ahol vékony olajréteg jön létre. Ez az olajréteg elválasztja egymástól az érintkező felületeket, és jelentősen csökkenti köztük a súrlódást. Feltéve, hogy az alkalmazást megfelelően előkészítették az olajnyomásos szerelésre (kézikönyv G függelék, 405. oldal), ezzel a módszerrel a csapágy a következő helyekre szerelhető be:
- kúpos tengelyre
- szorítóhüvelyre
- lehúzóhüvelyre
Az olajnyomásos módszerhez szükséges berendezés az SKF-től is beszerezhető. A termékeket a Hidraulikus szerszámok című szakasz szemlélteti és ismerteti a kézikönyv 73. oldalán. Ha olajnyomásos módszerrel kíván szerelni közepes vagy nagyméretű csapágyat, az SKF a következő szerelő eljárást javasolja.
Az olajnyomásos szerelési módszer lépései
1., A művelet megkezdése előtt gondosan tanulmányozza át a kézikönyv 46. oldalán kezdődő, Szerelési előkészületek című szakaszban megfogalmazott útmutatásokat, és lehetőség szerint alkalmazza őket.
2., Mérje meg a csapágy radiális belső hézagját. Állapítsa meg a csapágy szükséges radiális hézagcsökkenését és tengelyirányú feltolási úthosszát is. A követendő értékeket a következő függelékek tartalmazzák:
– beálló golyóscsapágyak esetén az F-1 függelék (kézikönyv 402. oldal)
– beálló görgőscsapágyak esetén az F-2 függelék (kézikönyv 403. oldal)
– CARB toroidgörgős csapágyak esetén az F-3 függelék (kézikönyv 404. oldal)
MEGJEGYZÉS: A radiális hézag mérésekor kövesse a Hézag mérése hézagmérővel című szakaszban a kézikönyv 52. oldalán adott utasításokat.
3., Szerelés hüvelyre:
– Ha van, távolítsa el a rögzítőanyát és a biztosítólemezt. Ha rögzítőanyával húzza a csapágyat a helyére, molibdén-diszulfát tartalmú zsírral kenje be a hüvely menetét
és az anyának a csapágy felé néző oldalát.
4., Híg olajjal vékonyan kenjen be minden érintkező felületet.
5., Kezdje el a csapágy beszerelését (29. ábra).
Kúpos tengely:
– Tolja a csapágyat a tengelyre.
Szorítóhüvely:
– Csúsztassa helyére a hüvelyt. Helyezze fel a csapágyat a hüvelyre.
Lehúzóhüvely:
– Helyezze a csapágyat a tengelyen középre igazítva úgy, hogy hozzáérjen a megtámasztáshoz. Tolja be tengelyirányban a hüvelyt a csapágy furatába.
MEGJEGYZÉS: Ha a hüvely nehezen csúsztatható, óvatosan nyissa szét a hüvelyt úgy, hogy egy pici műanyag éket illeszt a hasítékba.
6., Helyezze fel a tartozékokat.
Kúpos tengely:
– Csavarja fel a rögzítőanyát vagy a hidraulikus anyát a tengelyre, amíg a csapágy kissé megszorul.
Szorítóhüvely:
– Csavarja fel a rögzítőanyát vagy a hidraulikus anyát a hüvelyre, amíg a csapágy kissé megszorul.
Lehúzóhüvely:
– Hidraulikus anyát vagy SKF Drive-up módszert alkalmazva, tolja be a hüvelyt a csapágy furatába, és úgy csavarja az anyát a hüvelyre, hogy a dugattyúja kifelé nézzen, és hagyjon legalább az tengelyirányú feltolási úthossznak megfelelő hézagot. Tegyen ütközőt a tengelyre, például egy zárófedelet, hogy a dugattyú ennek támaszkodva tudjon működni.
7., Szerelje fel a megfelelő csatlakozó elemeket és csöveket (30. ábra).
Kúpos tengely:
– Szerelje a csatlakozó elemeket az olajnyomásos szerelés számára kialakított vezetőcsatorna menetes furatába a tengely végénél.
Szorítóhüvely:
– Csavarozza a gyorscsatlakozóval és csatlakozó szemmel ellátott csőtoldatot, a hüvely menettel ellátott oldalára.
Lehúzóhüvely:
– Csavarozza a gyorscsatlakozóval és csatlakozó szemmel ellátott csőtoldatot, a hüvely menettel ellátott oldalára.
8., Csatlakoztassa a megfelelő hidraulikus pumpá(ka)t.
MEGJEGYZÉS: Az SKF Drive-up módszer használata esetén kövesse az 57. oldalon kezdődő, Az SKF Drive-up módszer című fejezetben leírt eljárást.
9 .,Fecskendezzen 20 °C -os szobahőmérsékletű hozzávetőleg 300 mm2/s viszkozitású olajat (pl. SKF szerelőfolyadékot) az érintkező felületek közé, amíg a vékony olajfilm el nem választja a felületeket egymástól (31. ábra).
10., Szereljük fel a csapágyat (32. ábra).
Kúpos tengely:
– A rögzítőanya vagy a hidraulikus anya segítségével tolja fel a csapágyat a a kúpra, a kiindulási pozíciótól mérve a meghatározott távolságra.
Szorítóhüvely:
– A rögzítőanya vagy a hidraulikus anya segítségével tolja fel a csapágyat a hüvelyre, a kiindulási ponttól mérve a meghatározott távolságra.
Lehúzóhüvely:
– A csavarokat rendre meghúzva vagy a hidraulikus anya és a hidraulikus pumpa segítségével tolja be a hüvelyt a csapágy furatába, a meghatározott tengelyirányú távolságra.
MEGJEGYZÉS: Az SKF Drive-up módszer használata esetén a hidraulikus anyára, a megfelelő nyomásértéket gyakorolva tolja fel a csapágyat a kiindulási pozícióba. Majd tegye fel a mérőórát, és állítsa be rajta a szükséges feltolási a pumpálást, amíg az óra nullát nem mutat. Ekkor tette meg a csapágy a beállított feltolási úthosszt.
11., A szerelés végeztével, nyissa meg az olajnyomásos szereléshez használt hidraulikus pumpa olajleeresztő csapját. Legalább 20 percig hagyja, hogy az olaj kiürüljön.
VIGYÁZAT! Az SKF Drive-up módszer használata esetén ekkor még ne vegye el a hidraulikus anyától a nyomást.
12., Hézagmérővel ellenőrizze a szerelés utáni radiális hézagot.
MEGJEGYZÉS: Az SKF Drive-up módszer alkalmazása esetén beszerelés után nem szükséges megmérni a radiális belső hézagot.
13., Ha a szerelés utáni hézag összhangban van az ajánlott értékekkel, válassza le a gyorscsatlakozót a tengelyről, illetve a hüvelyről (beleértve a csőtoldatot is), vegye le a csatlakozó elemeket, és cserélje ki az olajcsatornát.
MEGJEGYZÉS: Az SKF Drive-up módszer használata esetén nyissa meg a hidraulikus anyát működtető pumpa olajleeresztő csapját. Az anya kiürítéséhez az anyát a menetre csavarva, tolja a dugattyút az alapállásba.
14., Ha van, távolítsa el a rögzítőanyát, a hidraulikus anyát, illetve a zárófedél csavarjait. A felszerelt csapágy illesztése nem fog kilazulni.
15., Rögzítse a csapágyat a megfelelő rögzítőeszközzel (33. ábra):
– KM és KML rögzítőanya esetén a megfelelő MB, illetve MBL biztosítólemezt használja.
– HM 30 és HM 31 sorozatú rögzítőanyák esetén a mellékelt rögzítőbilincset és csavart használja.
– Zsírzófedél alkalmazása esetén csavarokat és megfelelő rugós alátéteket használjon.
A SENSORMOUNT módszer
A SENSORMOUNT módszer lehetővé teszi az SKF gyártmányú, legalább 340 mm átmérőjű, kúpos furattal rendelkező, beálló görgős és CARB toroidgörgős csapágyak pontos szerelését úgy, hogy sem a szerelés előtt, sem a szerelés után ne kelljen megmérni a radiális hézagot, valamint a feltolási úthosszt. A beszerelés így gyors és pontos. Ez a módszer egy, a csapágy belső gyűrűjébe épített érzékelőt, továbbá egy erre a célra kialakított kézi mérőműszert használ (34. ábra).
Az érzékelőtől származó adatokat a mérőműszer dolgozza fel. A belső gyűrű tágulási (mm) értékét, a furatátmérővel arányos hézagcsökkenés (mm) függvényében jeleníti meg. A mérőműszeren megjelenő 0,450 érték az általános határérték a normál körülmények között üzemelő csapágyak esetén.
A csapágy mérete, tengely anyag kialakítás (tömör, üreges), valamint a felületi érdesség ebben az esetben nem igényel különösebb megfontolást.
A kúpos tengelyre vagy szorítóhüvelyre szerelendő csapágyak esetén az érzékelő a belső gyűrűnek a kisebbik furatátmérő felöli oldalán található – előjele ZE, például: ZE 23084 CAK/W33. A lehúzóhüvelyre szerelendő csapágy esetén az érzékelő a nagyobbik furatátmérő oldalán található – előjele ZEB, például: Z E B C 3084 KM.
MEGJEGYZÉS: A csapágyhoz részletes szerelési utasítást is mellékelnek. Az utasítások a www.skf.com/mount honlapon is megtalál hatók.